årsslut

Vi har varit dåliga på att uppdatera. Det har faktiskt varit fullt upp med träningar och lite mindre tävlingar här hemma. Vi har försökt julstöka så gott det går men haft lite dålig känsla då det regnat och varit ishalka hela julhelgen. Tråkigt, vi brukar ju ha vitt på jul och rida ut så snön yr om fötterna på hästarna.
 
Shaman har gått riktigt bra på dressyrbiten och jag är så glad. Försöker få igång honom först med lite större tempo och stora volter för att sedan samla honom och jobba stundvis. Försöker få honom mjuk och rund och följsam i bägge varven. Vi plockar moment från olika dressyrprogram för att få lite inspiration.
 
Hoppningen funkar tyvärr inte lika bra, det beror mestadels på mig och jag spänner mig och blir orytmisk och stel som en planka och då springer bara Shaman och vet inte vad han ska göra. Vi hoppade på klubbhoppningen och jag var då mjuk och följsam och gjorde som vi tränat på kursen. Det gick ju jätte bra och Shaman hoppade på riktigt  bra även om vi fick ett nedslag och nått stopp men det var faktiskt mitt fel. Jag vågade inte riktigt rida på och kände att jag inte riktigt visste vilket tempo vi skulle ha just för det hindret.  Vi hade en pay and jump i mellandagarna men då var jag bara stel och inget funkade. Shaman var stark och bara plöjde och det vart inte alls bra. Men då vi övade idag var han ju hur fin som helst. Jag har jobbat mkt med dressyren och det märktes. Han  var i balans och hade bra galopp. Jag var mjuk och följsam och drog inte i tygeln i panik. Jag red med benen och lätt hand. Det trivdes han super med. Vi fick nått stopp för att vi hade på tok för dålig fart och då jag ställde mig och sen satte mig igen fick vi till det. Vi vågade hoppa lite högre också och det kändes som vi samarbetade idag.
 
Bästa Shaman!! Nu ska vi faktiskt ta lite nyårssemester och ladda inför kommande år och säsong. Jag kommer fortsätta med hoppningen men inte lika mkt som tidigare. Jag kommer att lägga större delen av tiden på dressyren och dressyrtävla mer. Det var ganska många hemmatävlingar på dressyrfronten så det blir toppen. Känner att jag tar hoppningen lite på sidan om nu då jag inte tycker det fungerar för mig och då vill jag inte att Shaman ska få dåliga upplevelser.
 
Gott nytt år!!

Klubbhoppning.

90 cm

Pay and ride.
Dressyren går riktigt bra nu😉


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback