oväntad och impulsiv helg

Vart en spännande och rolig helg för oss. Har sagt från start att jag inte tänkt vara med på träningen som kommer att vara luciahelgen. Landslagsryttaren Linda Heed kommer och har träning i dagarna två. Resonerade lite som så att tänk om hon har fär svår övning för oss och Shaman då börjar tramsa och mkt folk på läktaren. Så jag tänkte jag går och tittar i stället. Men då jag såg övningen hon skulle ha på lördagen så tyckte jag ändå att vi kunde vara med då det var markarbete. I samråd med min veckotränare så sa han att ja det kan vara bra för er att vara med och eftersom han jobbade söndag så tyckte han att jag kunde vara med även då om jag kände för det. Det var ett av mina bästa beslut jag gjort på länge.
 
Shaman var lite pigg dag 1 men väldigt nyfiken och stirrade ogenerat på alla hinder och nya hästar som var där. Vi jobbade mkt med det jag o vår tränare gör på veckorna men då jag är så trög har han nästan gett upp om att jag ska bli mer följsam och mjuk i kroppen än vara som en stel planka. Hon sa samma som honom, slappna av i höfter och ben och stark i magen. Gunga med i skritt, trav och galopp samtidigt som händerna skulle pendla men med sträckt tygel. Jisses vad vi har gungat i helgen ;) Vi jobbade med lite flytta och ställa rakt. Då vi kom igång att hoppa så stannade så klart Shaman och då vart ett av mina problem så tydligt. Han dyker med huvudet innan hindret och blir lite låg. Han drar mig då ur sadlen och jag faller fram och han tappar balansen och kan inte hoppa. Så jag fick prova lite det som Ted sa sist han var till oss, lyfta händerna lite och hålla kvar. Hon sa håll upp händerna och håll kvar, sitt emot men fortsätt gunga. Oj vad skillnad det vart, han hoppade jätte bra. Han fick bakbenen under sig och sköt ifrån. Jag måste jobba på det hemma nu. Sen ska jag även träna på att gunga. Haha ja det kommer bli massa gungande framöver.  Jag är glad att jag fick så mkt hjälp och att hon var så engagerad och ville verkligen hjälpa oss alla på de olika nivåerna vi var. Jag kände mig trygg och kunde lita på henne så inget ont i magen för hoppbiten. Vi fick berätta lite om oss och vad vi hade för problem och hon sa då att det var bra att jag verkligen jobbade på det och att hon då inte skulle lägga det på en för svår nivå för oss. Toppen :)
 
Så klart skulle Shaman gå och sparka i en planka och skrapa upp bakfoten just innan vi skulle göra oss i orning för träningen. Suck, han och hans jädra ideer om att saker ska sparkas ner då de inte passar honom att de är där. Då plockar han genast ner det. Suck och dubbelsuck. Såret var inte så djupt som tur var så jag spolade ur det både före och efter ridningen. Satte ett förband också så han tyckte riktigt synd om sig själv. 
 
Åkte ut senare på kvällen och linimenterade benen och gosade på honom. Han hade sovit och var spåning och såg nyvaken ut. Stackaren han är helt knäckt efter helgen och det känns som att jag också är riktigt trött. Men vi har haft roligt och lärt oss mkt. Vi har fått med oss bra tips och råd och nu längtar jag till vi ska träna för vår veckotränare.
 
Hoppas ni har haft en bra helg:)
 
Trevlig advent på er alla!!
 
 
Teknikövning över krysshinder.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback