Vilodag

Idag fick det bli en vilodag för Shaman och ja även matte fick vila. Han har gått dressyr och även gått ute på skogsslingan men han har ändå jobbat varje dag. Därför tyckte jag att det var läge att vila. Då det är vilodag så rent praktiskt så rör jag ändå på min häst. Jag vill inte att han bara står för att han då blir stel och även behöver röra sig då han har lätt att få en fisgris på tvären. Så en kvällsprommenad med grannen och hennes hjälpreda blev det efter stallvägen.
 
Jag är väldigt noga med hur jag rider men även vart jag rider. Jag försöker växla underlag ofta för att öka hållbarheten på min häst och stärka honom. Så idag vart det prommenad på hårt underlag efter vägen. Jag brukar även trava korta bitar på asfalt för att han ska få stärka alla ligament,senor och skelett då det är vetenskapligt bevisat att de hästar som går mkt på hårt underlag har bättre och stadigare skelett. Då det är mjukt underlag på slingan och även i ridhusen så kändes det lägligt med asfalt idag. Brukar försöka växla ridhus då det är olika underlag och vi har turen att ha två ridhus på anläggningen.
 
Borstade och ryktade honom efteråt för att få bort all päls han nu fäller och även lera som han rullat sig i som den skitgris han är :) Han tycker verkligen om då jag håller på med honom. Det märktes så tydligt under den tiden han var skadad. Jag kunde stå timtal och massera,borsta rykta och bara klia honom. Det har gjort att jag lärt känna honom ännu bättre. Jag är av den åsikten att jag verkligen vill lägga ner tid på att borsta min häst för att det gör att jag kan tillbringa mer tid på backen och då även lära känna honom i stallet. Det tror jag gör att man blir mer samspelta och det speglar ridningen förhoppningsvis. Nu känner jag vad han vill och inte vill. När vi missförstår varandra så märks det så tydligt nu än innan. Då kunde jag bli arg eller irriterad för att han inte gjorde som jag sa. Det är kommunikation och ibland brister den. Det är oftast ryttarens fel, hästen gör som den blir tillsagd men då vi inte ger rätt eller otydliga signaler så går dem inte fram. Shaman gör som han blir tillsagd och jag brukar säga gör jag rätt gör han rätt. Om jag gör min del så gör han sin och vi hjälps åt då det blir problem. Vi har fått lära oss den hårda vägen men det har verkligen gjort oss samsvettsade. Vi är ett team, vi är Team S- Sara och Shaman och nu har vi roligt. Jag är inte rädd och ledsen, Shaman är inte fundersam och tjurig. Idag är vi ett glatt gäng som ger järnet och försöker att lösa våra uppgifter!!
 
 Shaman tänker verkligen på att utnyttja sin vilodag till max;)
 
 
Vi kämpar på så gott det går :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback