Tävlingsdags!!

I helgen var det dags för tävling i Boden så det var nära och bra. Vi åkte och skulle se om det vi övat på under sommaren kunde ge något resultat. Känns som att allt var helt åt helvete rent ut sagt. Första klassen var Shaman så lycklig och taggad att han sprang och sket fullkomligt i vad jag sa. Orkade inte hålla honom mot slutet av banan upp på en linje med två räcken. Han stannade då han hade huvudet mellan frambenen och mig någonstans vid fotknölarna. Andra klassen hade han kutat av sig och var lite lugnare men jag vågade eller ville inte riktigt släppa på mer galopp för att risken blir att jag inte orkar hålla honom i balans och får flacka språng. Så två stopp o ett skitpet fick vi. Det var svåra banor och skarpa linjer både i 90:n och metern vilket inte är så kul för oss som inte tävlat så mycket. Det var inte många felfria ryttare i någon av klasserna. Söndagen var lite bättre då red jag och var mer noga och bestämd. Var ett liten miss ur en sväng då Shaman backade av och jag fastnade i tygeln i stället för att bara galoppera framåt. Ett stopp men sen kom vi oss runt. Bra runda ändå. Andra klassen var lite högre och den har vi inte ridit så många gånger tidigare men vi körde iaf. På framhoppningen var Shaman ganska trött och jag försökte verkligen få fram honom men han orkade inte. Han hoppade hyfsat men sen vart han sur då jag krävde lite mer av honom och sa stopp. Andra gången stannade han och satte av mig på framkanten på oxern så där satt jag och dinglade med benen. Tur att jag har lite mjuka  ben så jag landade mjukt. Nackdelen då man börjar höja lite är att man inte når till backen. Min tränare och skötare kom och lyfte ner mig där jag satt och sprattlade med en förvånad häst och hans nos i famnen. Haha så kan det gå. Vi skrattade gott alla tre åt det hela. Jag var inte rädd utan satt upp och fick ett bra språng sen. Väl på banan fick jag inte fram Shaman och fick daska till honom men jag hoppade två hinder och valde att utgå då jag inte vill slå honom över hindrena när han verkligen inte orkar. Framsteget denna gång var att jag inte tyckte höjderna skrämde mig, kanske sista rundan lite men jag valde att göra min del av planen även om det inte räckte men hade han inte gått klassen innan tror jag det gått lite bättre.
 
Första riktiga stoppen och dåliga passen på hela sommaren. Jag faller tillbaka i det gamla då jag blir stressad och det måste jag verkligen jobba på. Måste byta bett kanske också mellan klasserna. Dag 1 är han mer taggad och dag 2 lite mer off så bara byta och se. Min tränare var iaf där idag och det kändes bra, jag har även fått enormt stöd av min medhjälpare. Hon har tröstat då jag gråtit i ren förbannelse över mig själv som inte får till det och kramat då det gått bra. Hon är helt fantastisk som verkligen varit med mig och samtidigt sagt åt mig på skarpen då jag tramsat och inte gör som jag ska. Det är bara att ta nya tag och träna mer och se vad som fungerar och se lite hur Shaman vill ha det på tävling. Han verkar vara ganska puschad av tidigare ryttare som haft honom verkar det som då man ser det tydligt på tävling. Så kanske jag måste öva mer på träning att ha tävlingsgalopp och vänja mig vid hur han galopperar även om man får bromsa honom så han inte bara far i väg.
 
Nu blir det ingen hoppning på ett tag och sen ska vi hoppa lite lågt igen för att vi ska hitta det där roliga igen. Han har iaf haft roligt vad man sett och det är det viktiga. Han har fått gå in själv i transporten då vi packat sakerna och han står där och väntar till vi åker. Han vill vara med överallt och ha koll. Han tog spilta på största allvar. Haha vi hade spilta med dörr så han kunde röra sig men han stod mot väggen och övade och då han skulle vända sig fastnade han med lillrumpan så då vart han inte allt för glad men sedan fick han hitta en vändning som passade :)
 
Hoppas alla haft en bra helg!!
 
Torsdagshoppningen då han gick så himla bra. Han hoppade allt.

Inget problem om matte håller nerverna i styr :)
Min kämpe, mitt allt oavsett vad som händer!! Han är inte lätt utan han kräver sin ryttare men jag vet inte
vart vi kommer sluta men jag vägrar ge upp än. Kommer vi inte längre än där vi är idag så okej men vi ska
försöka. Jag vet vart jag vill med honom men går det inte så går det inte men vi har iaf roligt ihop:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback