Vår/vinter

Har verkligen varit vår i luften sista tiden men igår kom det rejält med snö igen.  Tyvärr var det för lite för att man ska kunna rida ute då det endast lade sig över isen. Blir halkigt och känns som hästarna bara halkar trots att de är broddade. Men nu är det sol igen och plusgrader så kanske det blir vår igen.
 
Vi valde att stå över helgens klubbtävling då jag känner att vi behöver hoppa lite mer banor på den höjd vi kommer tävla på under våren. Känner att då är inte ridskolans tävling optimal då de inte har en riktig banbyggare och den som gör banorna lägger skarpa linjer och avstånd som inte stämmer. Blir extra kännbart i kombinationer då jag inte vill tokbromsa eller panik trycka på shaman framåt. Han ska inte behöva sånt trams och inte jag heller. Jag är för orutinerad för att lösa en sådan situation på ett bra sätt. Då väntar vi till en vanlig tävling eller till andra klubbar ordnar någon gårdshoppning helt enkelt. 
 
Träningarna fungerar bra, blir en o annan miss men det gör inte så mkt. Vi jobbar på och övar. Shaman är positiv och jag med. Dock blir jag lite osäker då vi höjer men det är bara att träna vidare. Dressyren fungerar bra, han är inte lika stel i vä sidan nu. Jobbar mkt med att han ska få böja och stretcha sig. Det ger faktiskt resultat märker jag.
Märkte så tydligt då vi hoppade att om jag drar i tygeln i stället för att hålla stöd och släppa benen så drar han. Då inbjuder han till dragkamp så när jag bara lättade av och lät honom vara så gick det bättre. Sen måste han så klart lyssna på förhållningar och inte bara springa igenom dem.  Men jag måste verkligen skärpa mig att inte dra utan våga fortsätta galoppera och lita på honom även då vi höjer. Nåja bara jobba vidare så klart.
 
 
Fick ett paket med lite fint åt skalman här om dagen. Var ett schabrak som jag letat länge som de slutat sälja. Hade så tur att de skickade två o mössa till så nu blir han riktigt vårfin. Känns som det är lika rolig att vara lite fin så här på våren både på träning och tävling. Längtar verkligen till det blir varmt på kvällarna och man kan rida utan jacka i vårsolen. Märks att Shaman också njuter i solen. Här om dagen stod han och solade i sitt hörn och ville inte komma in så jag fick hålla på med lite annat under tiden. Sedan var han så rolig då jag frågade om han skulle komma in och till sist gnäggade han och kom gående mot grinden. Han tänkte väl att jag var då en tjatig en haha.
 
Märks att han fäller päls än, han är inte helt pigg men det blir bättre. Ger honom extra tillskott av vitaminer och det blir bättre. Nåja idag ska vi iaf ut och skritta i solen och så får vi gå in och jogga i ridhuset.
 
Trevlig helg!!

Fina schabrak från equiline med lite bling😃

Är ljust ända till en stund efter fem på em😉

Soldyrkaren😃


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback