Förändring, fulridning och oväntad hjälp

Det har varit lite upp och ner ända sedan Shaman vart frisk. Han har varit glad och pigg och väldigt stökig av och till. Han har dragit i väg i skogen och även då vi provat hoppa. Han vet så väl vad han får göra och inte men han måste ändå testa ibland för att se om han kan ta över. Speciellt i hoppningen gör han det då han vet att jag lätt blir osäker och då tar sin chans. Detta resulterar i att han stannar och gormar eller sticker. Fick nog då jag åkte i backen förra veckan då han inte lyssnade och dessutom gjorde om det i veckan. Då fick jag hjälp av en kamrat att ta i tu med problemet. Jag har alltid haft en mjuk ridning och förespråkar detta, kan verkligen känna att jag omedvetet höjer på ögonbrynen då rytttare sliter och drar och spakar och skriker åt sina djur. Jag kan absolut tappa humöret då Shaman verkligen sätter mitt tålamod på prov. Jag försöker ändå bevara denna ridning men det verkar som han går bättre då jag har lite tuffare ridning. Han vill ha klara direktiv och tydliga signaler. Har sista tiden fått oväntad hjälp av en kamrats kamrat som gett mig ett par saker att ta med mig i ridningen och i vardagen och hon sa även hur Shaman ville ha det. Detta fungerar än så länge. Idag testade jag att vara noga och redan från start. Shaman ska göra olika moment där jag säger inte flera meter senare. Han försökte först att komma undan men då sa jag till på skarpen och det behövdes inte allt för många gånger så lyssnade han. Jag var tydlig i allt jag gjorde, då vi vände upp mot hindret var jag noga att rama in och ställa lite i svängen men snabbt räta ut honom. Låta bli att vara och hålla på i tygeln utan reglera allt med ben och sits. Shaman var nöjd, han var pigg och glad och ganska stark men jag sa åt honom, En gång fick jag göra halt då han bara drog iväg mot studsen och tänkte hoppa alla studs på en gång. Vi tog om det och sedan gick det bättre. Han hoppade bra på ett räcke alla gånger där jag trodde han skulle nita. Även om jag själv tvekade så ramade jag in honom med benen och höll i tygeln men inte drog. Hästen hoppade allt idag. Nu ska vi verkligen träna på detta, i dressyren, på uteritten och i hoppningen. Jag får inte slarva, jag måste vara noga med honom och det är då han verkar som mest nöjd. Jag måste verkligen vara stenhård mot mig själv och inte tappa den här ridnignen som jag fått öva på med olika tränare. Jag kallar detta fulridning då det känns som jag sparkar,drar och ja sliter i min häst. Men då man filmar ser man inte nått, kanske att jag tar lite i honom ibland. Hm det gäller att hitta mjukheten i fulridningen så att säga. Hitta den där speciella känslanInte vara hård men vara bestämd och ge tydliga signaler utan att dra och slita. Nästa gång ska vi träna ur sväng mer vända från olika vinklar för att öva på att röta ut i god tid och planera väg och ridning.  Han var så nöjd efteråt och vi borstade och fixade fötter och gjorde läxan vi fått av doktorn. Även matte var nöjd och behåller detta till nästa gång vi tränar :)
 
Vädret har varit minst sagt blandad, värmen försvann och regn och snö kom. Så igår tog jag in Shaman redan vid lunch och han gick snällt med in och så klart under paraplyet jag hade med mig ner till hagen. Han fick krypa i fleccetäcket och sen tog jag in nytt spån så han lade sig ner och bara myste med regnet mot rutan. Idag var det bättre väder och Shaman fick vara med mamma på morgonen då jag jobbade några timmar på förmiddagen. Han hade legat och snarkat mitt på gräsmattan och även grannens häst hade legat och sovit. Då Shaman lägger sig då vet man att det är ett sommartecken ;) Han låg även då jag kom på eftermiddagen och skulle ta in honom. Han låg och drog sig en stund då jag fyllde vatten men sen klev han upp och sträckte på sig. Sen gick vi in och gjorde oss i ordning för hoppträningen som gick galant idag :)
 
Hoppas alla haft en riktigt bra helg med sol och förhoppningsvis lite värme!!
 
Slöfocken myser i vårsolen!!
 
Han njuter verkligen av solen :)
 
Förhoppningsvis ser det snart ut så här hos Shaman :)
 
Hopp o skutt när matte är tydlig med instruktionerna.
 
Det gäller att våga i fegheten :)
 
Nästa steg är att våga utmana dom där fjanttramsiga oxrarna!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback