Missförstånd och avåkning

Gårdagens dressyrpass gick riktigt bra igår och verkligen jobbade på. Han är så mjuk och fin nu. Han är så glad och vill verkligen jobba. Vi hade musik i öronen och då kändes det som att det gick ännu bättre. Shaman är så go och glad i boxen nu, han verkligen trivs och verkar njuta av livet.
 
Dagens hoppning gick lite si så där. Årets första avåkning kom idag. Shaman var nog lite trött och spak efter gårdagens dressyrpass så kanske därför han var lite mer tjurig idag. Han hoppade bra idag. Men stark var han, han lyssnade inte och då jag tog i honom vart han bara sur och arg och stannade. När jag inte gjorde nått och han fick kuta och hoppa som han ville så var det inga problem. Suck han stack en gång mot ett räcke och då sa jag åt honom och han vägrade lyssna. Han drog i full fart och då jag sa åt honom vart riktigt sur och tvärstannade så jag åkte av. Han var så söt och satte upp huvudet så jag i princip rullade över honom. Han vart så stressad när jag ramlade av och bara stod och skakade. Fick lugna honom och klappa honom, Han la nosen i famnen och bara skakade. Efter en stund lugnade han sig och vi testade igen och det var inga problem. Vi fick ett bra avslut och gick hem och myste. Ibland blir det missförstånd helt enkelt, jag blir lite irriterad på honom då han är så perfekt och vill ha det på sitt vis och inte kan kompromissa men han är ett djur och han är som han är. Jag får helt enkelt försöka lite till och se hur vi ska göra. Sen vet jag inte hur mycket det spelar in att han hade så pass ont av hoppningen innan vi var till doktorn. Kanske att han tror att det ska göra ont, jag vet inte hur djur tänker så jag får ta det lite lugnt, inte ha för bråttom att höja vilket jag ofta har. Pausa lite och träna här och nu. Det jag kan tänka så här i efterhand är att jag hade västen på mig, har slarvat lite med den men idag hade jag den och tur var ju det. Landade ju på bommen eller jag egentligen rullade över den. Men hade jag inte haft västen hade det ju kunnat gå illa. Sen undrar jag om jag störde honom för mycket men jag måste ju så klart få säga åt honom, det tredje är att hade jag för otydliga hjälper. Han vill ha klara och raka besked. Vi får tänka lite eller iaf jag, Shaman skiter väl i vilket haha.
 
 
I morgon ska vi eller jag snarare, shaman får vara hemma till grannstaden med vår nya vän då hon ska träna med sin häst, Det blir bra att göra nått, komma iväg och se lite annat. Hoppas på fint väder i morgon också :)
 
Kram!!
 
Tjuriga pålleskrutt ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback