Mestroll och hoppeskuttare

Vi har jobbat med dressyren en hel del denna vecka. Det är riktigt roligt nu. Shaman är lyhörd och vill verkligen göra olika moment och han jobbar på riktigt bra. Vi lyckades få till ett par galoppombyten på medellinjen, sen orkade han inte mer så då gav vi upp. Jag försöker tänka på att rida framåt i både traven och galoppen trots att jag studsar som en tok.  Jag tycker det fungerar bra med gramanen och Shaman slappnar av bättre och då kan jag lätta av på den.  Jag känner att jag kan både samla honom och rida framåt. Vi jobbar med både trav och galoppökningar på diagonalerna och traven går bättre. I galoppen är han inte riktigt stark än för att få till ökningarna men det blir bättre för varje vecka. Tisdagen var han riktigt fin, onsdagen var det totalt kaos i ridhuset. Det var egentligen inte mycket folk utan det var folk överallt ändå och de gick och de red överallt och ingenstans. Shaman kunde så klart koppla bort allt det där stökiga och fokusera på det han skulle göra. Det var värre med mig, jag vart stressad och visste inte alls vart jag skulle rida. Så jag valde att avsluta och gå hem.
 
Igår var det dags för att prova hoppa lite igen. Jag tänkte att jag rider fram och fortsätter jobba på dressyren men det var svårt på pesoat. Suck så vi fick rida runt lite och värma upp oss så gott det gick. Han hoppade bra, han fick lite långt i en serie första gången och vi kom in lite för stort så vi kortade lite åt honom och då gick det bra. Sedan var det inget problem längre, han körde på. Provade hoppa en kortare bana och han hoppade snällt, jag kände att jag omedvetet tog bort lite galopp pga min osäkerhet så nästa gång kommer fokus vara på att våga galoppera på framåt. Jag måste våga släppa på lite mer för att shaman ska få bättre språng. Jag blir lite trött på mig själv och mitt mesande. Mitt mestroll!! Jag måste ju så klart lära mig att hänga med honom även fast han blir stark och våga åka med. Han hoppar, nu har han bakbenen under sig hoppas jag ;) Annars stannar han väl och nu stannar han ju inte så att jag åker i backen. Han är faktiskt väldigt hjälpsam nu mer :) Så mer galoppträning framåt och mod till matte annars är det sluthoppat.
 
Hoppas alla får en bra helg!!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback