Matte fnatte och pålle skrutt

Ibland blir saker inte som man tänkt sig, jag har alltid tänkt och lärt mig av mina tränare att ridning ska utföras på ett mjukt och harmoniskt vis. Det ska se prydligt ut och ordentligt ut. Shaman har kastat omkull allt vad fin ridningen heter speciellt i hoppningen. Han gör så att jag måste hålla i tygeln ganska hårt känns det som och verkligen sparka om med benen och rama in honom. Känns som jag ska klämma ihjäl honom och dra sönder honom i truten. Dock är detta bara min upplevelse för mina vänner säger att de inte ser nått då jag rider.  Så Shaman har gjort att fulridningen fått ett utseende dvs fulridning haha.
 
Känns som att helgens träning inte alls vart bra, Shaman var bara feg och kröp i hop speciellt i kombinationerna. Han ville inte alls länga sig utan snarare korta sig och försökte ta två men det gick ju inte. Jag fick verkligen försöka hjälpa honom och peppa honom allt jag kunde. Det vart lite bättre på söndagen och han vågade hoppa mer på fart då. Jag provade att plocka några delar av banan från helgen. Först lade jag ett par galoppbommar och ett räcke. Syftet var att skritta över första bommen och sen ev ta ett travsteg och galopp. Helst ska de fatta galopp över andra bommen. Styrka och lyhördhet var syftet där. Sedan hade vi en oxer på ca 80-85cm. Sedan en kombination på diagonalen med två galoppsprång. Nu satte jag lite kortare ca 10 meter mellan. Oxern hoppade han bra på, han stannade en gång då han kom i ett mellanläge och inte vågade hoppa av men vi tog om det och då gick det bra. Jag hoppade fram på gramanen för att få honom på bakdelen ordentligt.  Sedan hoppade vi igenom kombinationen och han tog två som det skulle vara. Han tvekade lite när vi testade höja lite men då tog vi om det och jag fick vara lite övertygande och då körde han på. Han kom kort in en gång och då höll jag bara om med skänkeln och han längde sig själv och hoppade riktigt bra. Han kändes säker och som han tyckte det var roligt igen. Vi hoppade lågt denna gång och känslan fanns där igen. Jag fick verkligen jobba med honom men jag fick honom på ändan och han fick bra språng. Nu blir det lite så att jag samlar honom ganska mycket bara för att få in ridningen och känna då han går om till fyrsprånget. Det känns tydligt och han skjuter i väg som en kanonkula och hoppar med tryck så jag flyger ur sadeln ;)
 
Han är pigg och glad nu. Han fick nya skor igår och vi har fått en ny hovslagare då grannen har honom och kan då hjälpa mig att ta in eller släppa ut honom. Så nu har han iaf nya dansskor och det verkar vara fart under dojorna på grabben. Han fick vara med mamma igår på eftermiddagen och mysa på. Idag blir det vilodag och jag ska ev rida grannens ungponny en stund.
 
Hoppas alla har det bra där ute i höstmörkret!!
 
Måste säga att Snapchat är en riktigt skojig uppfinning ;) gårdagens lilla övning.
 
Gissa djuret? Vem kan detta vara som leker pajas ;)
 
 
Nu testar vi nästa sak, samla utav bara tjottahejti ;) Sen bär det av i full fart och ett hopp över :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback