Hoppkurs

Kurs för Ted Nätterqvist i dagarna två. Ja i det stora hela är jag nöjd. Shaman har hoppat på som aldrig förr, han har verkligen kämpat på ordentligt. Jag är riktigt stolt över honom. Jag däremot fick det kämpigt under dag ett men sviktande självförtroende och då Shaman var lite stökig under framridningen kändes det bara jobbigt. Försökte verkligen jobba honom och avleda honom men han var så på gasen så det vart jobbigt. Han kunde inte ta skänkeln och lyssnade inte på förhållningar. Valde då att rida på det lite skarpare läget på hans hoppbett. Då gick det bättre och han kom tillbaka och jobbade. Tyvärr inte bra i längden då han hade behövt ridas mer igenom och jobba. Det straffade sig då vi började hoppa bana och han kutat av sig lite. Han tappade galoppen i bakkärran och jag tappade stödet i handen. Så vi fick byta tillbaka och han kunde då galoppera på. Är så klart ovan igen efter skadan hur han är. Han upplevs som stark och springer fast han egentligen inte gör det. Han har tryck i galoppen och ja ibland blir han lite väl på. Men vi fick bättre språng. Så jag fick i läxa att träna galoppen till nästa dag och försöka hänga med lite mer i Shamans tempo.
 
Dag två var Shaman och jag mer samspelt och han jobbade på bra redan från början och jag slappnade av mer och även han. Han gjorde övningarna exemplariskt. Jag försökte verkligen känna hans tempo och ja det kändes bättre och att han fick bättre språng. Det jag måste tänka på är att inte släppa tygeln innan han lättat från backen och bakbenen lämnat backen så han inte tappar balansen. Det var lite det som hände idag. Men bra språng ändå. Shaman hoppade jätte fint. Tappade fokus lite och då skötte han allt och jag var med igen. Helt fantastisk känsla efter allt vi gått igenom. Tyvärr är underlaget fortfarande lite dåligt i kalla ridhuset. Det är ganska djupt och slirigt så det kändes inte som att jag ville sitta och rida allt för högt eller mkt där. Varma är bättre då och det är lite bättre och håller sitt grepp. Hästarna slirar inte och får inte ta i lika mkt som i kalla. Det är mindre risk för skador helt enkelt.
 
Min kämpe och underbara vän. Han är helt underbar. Idag visade han att han sökte nått, och han visade det så tydligt. Tidigare under eftermiddagen hade jag gett honom godis som han tappat på backen. Men jag hade plockat upp dem då. Han skulle ändå kolla där och gav sig inte förren jag kom och hjälpte honom att leta. Hittade inga utan gav honom en morot i stället och lite kvällsmat.
 
I helgen ska vi bara mysa och prommenera. Hoppas dock på lite bättre väder än ishalka och regn. Lägger in ett gäng bilder också från kursen. Tyvärr blir det inte jätte bra då man tar dem från filmerna men kankse en liten glimt av vad vi pysslat med i dagarna två :)
 
Trevlig helg!!
 
Vi var i kalla ridhuset dag 1.
 
 
Dag 2 varma ridhuset
 
 
 
 
Jag sa gonatt till en riktigt trött kille då jag åkte hem för kvällen. Vi är nog båda lite sega men nöjda med
kursen :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback