Vardagsvecka

Veckan började med dressyrträning för vår vän. Shaman var gudomligt fin och jobbade på riktigt bra. På tisdagen körde vi vidare på vad vi övat på dagen innan. Idag bara dansade han fram som självaste Briar eller iaf nästan ;) Kände att han jobbade på bra så valde att lägga bort spöet och han gick riktigt bra och jag plockade av sporrarna. Han dansade fram och jag bara flinade fånigt. Det är en härlig känsla då man känner att 500 kg häst jobbar under en och bara flyger fram. Fick kommentaren av en kvinna från ridskolan att Shaman såg så nöjd ut där han jobbade på och att det var roligt att se att nån kastade spöet och sen plockade bort sporrarna. Hon sa att det var inte varje dag man såg nån som inte sparkade och drog i hästen. Det tackade jag för :) Känns kul att folk jag inte känner kommer med possitiv kritik för då är det lite som ett kvitto på det man gör.
 
Känns så tråkigt att vi måste vara i ridhuset så mkt. Är bara is ute nu och går inte alls att göra nått för då trillar man. Shaman är ju så klart broddad men inte hans matte som håller på att dratta på ändan var och varannan dag.
 
Vi hade hopplektion för vår hoppcoach här i veckan. Jag upplevde Shaman lite stark och att han var obalanserad och inte riktigt var där han skulle utan sprang efter hindrena. I svängarna kändes det som han bara tappade hela bakpartiet och inte orkar sätta under sig bakkärran. Men mer jobb på backen så klart. Jag glömmer nästan att jag bara ridit honom ordentligt i ca 2 månader. Han har trots allt stått på box 3 månader  och prommenerat hela sommaren innan skadan var helt läkt.
 
Vår hoppcoach fick rida idag och han var riktigt nöjd, så klart mer styrka och kondis på Shaman men i övrigt var han nöjd. Måste försöka prova lite olika bett som kan funka i hoppningen nu då pesoan blir för mkt. Ska testa med delta och se om det är nån skillnad. Annars är jag inne på de här Berisbetten där det finns ett med en liten ring i själva tygelringen. Finns ett liknande i Sprenger så ska se om gårdsbutiken har detta. Vore kul att testa och se iaf.
Har ni något förslag, vad rider ni på för bett?
 
Trevlig helg!!
 
Hopp och skutt
Trött liten skalman efter dagens pass :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback