Bocksprång och yahoos

Nu har det blivit svalare, vi hade ett regält oväder här under helgen. Skönt att den tryckande hettan försvann men ändå saknar jag den lite. Shaman var påtagligt påverkad på lördag em då jag kom. Vi tog en prommenad men han orkade inte allt för långt och jag vände hem. Väl hemma ställde jag honom i stallgången då jag kvällsmockade. Det vart väldigt tyst som då han gör hyss så jag tänkte jaha vad gör han nu?. Han sov, helt utslagen stod han där och hängde ner med öronen som han gör då han är riktigt trött eller avslappnad. Ställde in honom i boxen där han somnade på samma ställe där han sod. Gav honom extra vätska, har köpt mash vätskeersättning från affären som är ett lyckat köp faktiskt. Försöker verkligen få i honom mycket vatten nu då det är så pass varmt. Har även tagit in honom vid lunch dessa varma dagar. Är flera i stan som haft besvär med kolikhästar sista veckan och en fick de tyvärr avliva.
 
Måndagen var det regn men det upphörde så vår utebanan var helt perfekt för en gångsskull så jag och grannen släpade fram lite hinder och tog några hopp. Shaman var riktigt glad. Efter ett räcke bockade han, eller han försökte. Han kan ju egentligen inte bocka det blir mest sprattel. Han hoppade riktigt fint, bjöd som tusan så jag fick säga åt honom att vänta. Kände hur han verkligen laddade sista metrarna.  Man ser att han tycker det är roligt igen. Han har öronen framåt och buset lyser i ögonen på honom. Provade sätta mössa på honom då han lätt blir irriterad av regn och det fungerade riktigt bra. Han vill inte få vatten på öronen den där grabben.
 
Red dressyr på banan igår och ha nvar lite seg till en början så jag fick säga åt honom men sen jobbade han på riktigt bra. Grannen kom i stilla galopp bakom honom och då passade han på att pipa och ta ännu ett bocksprång och hoppa upp i luften. Jisses alltså inte bra med sommarlov ;) Sen avslutade vi med att hoppa ett litet räcke och än en gång vart Shaman helt till sig i pälsen. Han hoppade som aldrig för på det lilla hindret och även då jag skrittade förbi fattade han själv galopp där vi varvet innan gjort det och hoppade på eget bevåg. Haha skrattade gott åt honom. Men det känns så roligt att han hoppar och tycker det är roligt. Att jag har fått tillbaka ridningen och blir säkrare för varje pass. Är mycket kvar att jobba me men det går framåt. Det är så fantastiskt. Tyvärr är det som att jag ändå går och väntar på att det ska bli som förr men det kommer förmodligen inte blir det hoppas jag. Att ha en tydlig plan som man även gör då man blir osäker och nervös,lita på sin känsla och det man övat på och att ge hästen de bästa förutsättningarna så ska det ändå bli hyfsat bra.
 
Jag har anmält oss till en tävling i grannkommunen om några veckor. Tänkte bara hoppa låga klasser för att själv få känna tryggheten på tävlingsbanan och låta Shaman ha roligt. Vi har även bokat in vår veckotränare snart och denna gång får vi även sällskap av en gammal ridkamrat till mig så det ska bli kul.
 
Hoppas ni alla har det bra i sommarvärmen!!

Kommentarer
Postat av: Tess

Tusen tack fina du, vad glad jag blir! :) Kram

2014-07-30 @ 20:05:38
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback