Kursdags!!

Ridning och föreläsning för Andy Swärd.

Vi har varit på en endagars kurs med Andy Swärd från ponnyakuten och ryttareliten. Vi var för två år sedan men inte året som var då Shaman var skadad. Vi var så klart med i år. Det var nyttigt med tanke på hur det varit sista veckorna. Osäkerhet och nervositet som avlöst varandra. Frustration och allt trams. Mycket var samma som sagts men jag tycker att denna gång tog jag till mig det mer och kunde relatera till mer saker han tog upp. I ridningen fick jag först tänka igångsättning sedan använda hjälper. Jag fick träna på ha kortare tygel för att inte Shaman skulle bli för lång i kroppen och då hamnade på bogarna och tippade framåt. Jag fick sitta upp och inte falla fram både vid anridning och just innan hindret. Våga sitta kvar och vänta, komma ner i sadeln och hitta rytmen och slappna av. Då vi höjde kom problemet som ett  brev på posten. Då fick jag verkligen träna på det vi nyss gått igenom. Då gick det bättre. Shaman kunde få bakbenen under sig, lyfta upp fronten och jag kunde jobba honom och komma till ridning. Jag fick rama in honom med benen och hålla om med skänkeln som jag släpper annars ett par meter innan hindret. Allt gick så lätt. Vi har efter detta övat vid varje ridpass på läxan, dvs lyhördhet, jobba med ben och hand. Shaman jobbar på riktigt bra men försöker ibland komma undan så då får jag lirka med honom och han jobbar på riktigt bra. Så vi är riktigt nöjda med kursen och hoppas på ännu en gång framöver!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback