Sommarvärme!!

Nu har värmen äntligen kommit och den verkar stanna ett tag. Vi njuter och latmaskar oss rätt så mycket här. Matte har varit på minisemester och pållen har varit med mormor och grannen. Det gick ganska bra och ingen välte stallet och fick magknip. Bara mormor som fick ökad motion då hon cyklade mer än två gånger ner till stallet varje dag för att se så pållen kommit sig in, fått mat och bajsat. Nu då matte äntligen kom hem vart pålle så till sig att han fick solsting. Han rullade runt i en sandhög, sen sprang han som en tok och lekte vildhäst och gnäggade bara så att matte skulle känna sig extra välkommen hem.  De varmaste dagarna har vi vilat eller ridit sent på kvällen för att inte få värmeslag. Pållen var så stökig då matte kom hem så gramanen åkte på en kort stund. Jag är ingen fantast av sånt men ibland är det en bra hjälpmedel om den används rätt och med kunskap om varför den finns där.  Vi har även hoppat lite själva och det gick riktigt bra. Vi har inte hoppat högt som vi gör med tränaren men vi tar det lite i vår egen takt. Nu med ny kunskap och tanke på att verkligen försöka hålla kvar den nya kunskapen.
 
Vi hade träningstävling i går och jag valde att gå ner ett steg i vår hoppnivå. Dels för att jag inte hoppat så mycket sista veckorna och för att både jag och Shaman ska få ha rolig och inte känna att det är jobbigt eller att vi måste. Banan har även varit i dåligt skick och hård och djup sand ovanpå. Vill inte att han ska göra illa sig. Vi red fram och jag jobbade på det vi lärt oss på kursen. Det funkade riktigt bra. Inne på banan vart jag spänd och kom inte till ridning och Shaman vart stark och drog mig lite framåt och ur sadeln men jag försökte ändå hålla i tygeln och rama in med benen och styra. Han hade riktigt roligt och hoppade allt. Vi nollade första klassen och fick rosett, andra rundan tappade jag benen och störde honom mot ett räcke så han råkade slå ut bommen men han hoppade!! Min häst hoppar, han tvekar inte och han bjuder på hinder och får fina språngkurvor fick jag höra av vår dressyrlärare som kom för att hejja på oss. Till och med mamma och pappa kom och det var riktigt roligt.
 
Idag har det varit varmt igen så vi red en skogstur med grannen och sedan dressyr på banan. Shaman var riktigt fin idag. Han jobbade så bra. Det är så roligt och än en gång fick jag höra att det blivit skillnad på både honom och mig. Jag är så tacksam att vi än en gång fick hjälp av vår nye vän i södern. Jag vet inte om han vet att det lilla han gjorde blev så stort resultat. Han har verkligen en plats i vårt hjärta då han verkar ärligt bry sig om oss trots att han är så pass känd och har betydligt större ryttare och idrottspersoner än oss.
 
Shaman har varit så himla go sista tiden. Han vill bara mysa och klia mig. Det är som att han inte vill vara själv utan ska jämt vara på mig eller komma smygande bakom då jag går iväg och gör något. Han står på vakt i boxen och då någon kommer ställer han sig i givakt och ställer sig mellan mig och den som kommer. Han följer varje steg jag tar ibland känns det som. 
 
Känns tråkigt att semestern är slut och jag ska börja jobba igen i morgon. Vill verkligen inte, har haft så fina dagar med vänner och stallfix. Det är fortfarande högsommar och jag trivs verkligen. Mamma ska vara lite mer med shaman nu då det är så här varmt då han vart så där varm här om dagen. Vi fick ta in honom och duscha honom med ljummet vatten. Försökte även idag med vattenslangen i hagen men det gick inte då det var för kallt. Han gick med på att jag spolade på benen och bogen men inte magen då drog han upp den och stampade med foten så då fick jag ta ljummet vatten på övriga kroppen. Divan själv ;)
 
Hoppas ni alla har det bra i sommarvärmen!!
 
Vi solar och myser i värmen!!
Semester!!
Vi hoppade lite lägre men fick bra rundor under gårdagens träningstävling :)
Vi var felfria i första rundan men fick en bom med oss i andra rundan men vi är nöjda och glada ändå!!

Vi fick rosett då vi var enda felfria ekipaget 😜
Vi övar och övar på läxan :)
Vi rider dressyr och kämpar på :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback