Magknip och kräksjuka

Vi har inte gjort så mycket sista tiden. Vi tog det ganska lugnt efter Skellefteå tävlingen och bara myste på. Har blivit både dressyr och hoppträning. Shaman har gått riktigt bra. Jag har däremot fått lite bakläxa som jag tränat på. Speciellt att jag slarvar med vägar mot hinder och gärna vill vara och hålla på innertygeln i stället för att vända med yttersidan. Har tränat i skritt för att få med ytter och låta innertygeln vara stilla. Då det fungerade travade vi och gjorde samma och sedan ytter. Jag red bågar och volter och vände ur böjda spåren upp på en rak linje och höll honom rak och fick då också tänka på att ha benen om och parera med dem. Alltså inte med tygeln. Resultatet blev riktigt bra. Stadig och balanserad häst vilket gav raka linjer på hinder och bra språng. Tränade även på att rida på galoppsprången mellan hindrena i kombinationer och våga rida mot oxern som jag omedvetet tvekar på. Gick riktigt bra. Så bara fortsätta träna vidare och jobba på. Nu är nästa tävling Råneå där vi bara rider en klass, 1m. Sedan har vi träningstävling veckan efter då jag ska se om vi kan prova några hinder även på 110cm. Allt beror på hur träningarna går och hur det känns i maggropen.
 
Veckan har varit bra med mycket ledigt då jag skolats in på jourcentralen så dagarna har jag haft lediga och kunnat vara med shaman. Vi hade avslutat ett pass runt slingan och tänkte avsluta med lite markarbete men då började han med nosen och tryna flera gånger och jag hoppade av. Så klart visste jag vad det var. Suck magknip igen. Var dock i höstas han hade senast och förmodligen har han ätit gammalt gräs och jord i hagen. Fick prommenera med honom och ge varmt vatten och b-vitamin under em och kvällen. Ringde veterinären för lite råd. Men Shaman var pigg hela tiden och magen i gång så var mest en fisgris på tvären för det lättade då han släppt väder. Han var pigg och glad sedan på kvällen och åt glatt sitt hö. Han tyckte han fått för lite mat och jag såg hur han tog hela kvällspåsen och åt ur den så jag potionerade ut lite eftersom åt honom.
Några dagar senare var det dags för matte, stod och mockade och då kom illa måendet och sen var det bara att ringa ut mamma som fick avsluta och ta in gossen. Var helt knäckt hela kvällen så bara vila och kurera sig.
 
I helgen ska Shaman få vara med vår granne så jag hoppas han sköter sig då jag jobbar. Mamma skulle åka ut och titta till honom och se så han mådde bra.
 
Hoppas ni får en trevlig helg med sol och förhoppningsvis lite värme!!

En vanlig syn nu mer 😉


Latmasken 😉




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback