Back to life

Efter kurs och tävling åkte ryttaren på både magsjuka och sedan förkylning som varar än. Börjar dock bli lite piggare men inte helt. Shaman har faktiskt bara joggat och vilat massor då jag inte orkar rida. Mamma och grannen har hjälpt mig med markservicen som tur är annars vet jag inte hur det hade gått. Funderade på hur vanliga icke hästmänniskor gör då dom är sjuka. Förmodligen ligger dom i soffan och går inte utanför innan dom är friska. En annan jobbar, fixar pållen och ramlar i säng. Nej tur jag har mamma, utan henne vet jag inte vad jag hade gjort. Hon har varit väldigt engagerad nu då jag varit sjuk och hon fått vara ensam med Shaman. Dom har myst i vårvädret och skottat i snöhögar och myst lite till. På kvällarna har hon och pappa åkt ut och klappat gonatt och gett honom godis.
 
Helgen har bestått av dressyrtävling på anläggningen där dom sänt live vilket börjades med i höstas och är väldigt uppskattat. Det är riktigt roligt och sen att man kan följa tävlingarna hemifrån eller från jobbet. Hade helpasset på jouren och då det var lite lugnare kunde jag se mina kamrater kämpa och de var så duktiga. Bra med lite inspiration också och viljan att bli frisk och träna vidare.
 
Har slarvat efter jul med dressyren och det har märkts. Shaman har inte gått lika bra, inte jobbat under sig och jag har tappat fokus och sits. Nu är det dags för ändring. Har övat lite lätt då jag inte orkat så mycket så vart det kortare pass men fått in tänket igen. Har jobbat även med markarbetet för att få honom på plats även där. Det ger resultat och idag då jag orkade rida ett bra pass efter snuvan så klaffade allt. Vilken känsla, underbart att få tillbaka det efter en tids svacka. Han var på plats, baken under och jag vågade hålla lite i honom och rama in med benen utan att bli dragande. Jag kunde säga åt honom att vänta och hålla kvar ändan på backen. Riktigt fina språng fick vi idag och inte ett enda stopp. Helt fantastiskt!! Jag tänkte på allt nu. Rakrikta ur sväng, inte hålla för mycket i innertygeln då vi svängde och svänga så höften svänger runt hästen inte tygeln. Han vände då för ytter och då han endast var lite ställd gick det fort att räta ut honom ur sväng och upp mot hindret. Även på långa raksträckor var fokus på rakt fram, inte rida på utan vänta. Hellre samlade jag honom lite mer och visst ska det gå lite fortare men han hade tryck och var på plats. Han slog själv över till fyrsprånget och bjöd. Perfekt. Till sist var han så glad och lycklig och stack själv i väg så jag bara höll stöd och följde med. Han var så nöjd, han var så glad och det syntes och kändes på hela hästen hur roligt han hade.
 
Vi avslutade med ett bra språng, hade kunnat höja men valde att inte göra det idag. Vi behåller det här och jobbar vidare nu. Shaman verkar gilla musik, vi hade ipoden i ena örat under ritten och han har sina favoritlåtar faktiskt. Lite olik smak från mig har jag märkt men olika till dressyren och hoppningen men lite samma genre.
 
Hoppas alla har det bra i vårvädret!!

Bra språng idag 😃


Fokuserat gäng.

Team S övar på läxan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback