Dressyr och åter dressyr

Vi har hamnat i en period där vi mest kämpar dressyr, vi kan inte rida ut då det är is och halka och risken att både matte och pålle gör en kullerbytta är stor då vi inte har så tur här i livet och lyckas slå oss fördärvad lite nu och då. Vi håller oss inne helt enkelt. Shaman hade en riktigt trotsdag sist vi hoppade tyvärr, han gick så fint bara dagar innan och sen tjurade han ihop. Så klart fick jag ta striden med honom och sedan gick det bra men det är tråkigt då det blir. Lite med jämna mellanrum men långt mellan gångerna.  Jag funderar på om det kan vara en kombination av att han har träningsvärk och känner att jag blir lite osäker och då testar. Tyvärr testar han ganska hårt både i ridningen och på backen. Vi har iaf koncentrerat oss på dressyren och han jobbar riktigt fint nu. Han blir så klart sur då jag kräver att han ska jobba men det ger med sig fort och han ångar på riktigt bra. Jag har fått bättre sits och hela ridningen har fått sig ett lyft.  Jag har börjat ha musik i ena örat då jag rider och när jag slår igång apparaten så lyssnar Shaman och man ser hur han spetsar öronen. Det är som att han går lite bättre och jobbar på mer. Det blir roligt för oss båda och vi är nöjda men trötta efteråt.
 
Jag försöker ha en plan då jag rider, idag ska vi öva på volter. Att få dom runda och göra dom vid en viss bokstav. Nästa gång tränar vi skolor och flytta bakdelen och få till det. Försöker tänka på att inte förböja, vända med benen och fötterna och inte dra i tygeln. Vända med höften, det funkar. det känns som jag får med mig hela yttersidan. Jag hinner räta ut ur sväng och sätta Shaman på bakdelen.  Jag måste verkligen försöka komma ner i sadeln och skumpa med men just nu är det lite svårt. Han har bra steg och det gör att jag studsar mer och spänner mig omedvetet och då spänner han sig och då blir det inget bra. Men vi övar.
 
Ted kommer nästa vecka så vi hoppas på få bra hjälp även då, sen är det tävling i Boden och därefter en träningstävling i björsbyn. Det är blandade känslor inför hoppningen men vi får väl ta det i vår takt. Jag behöver inte fundera så mycket på det egentligen bara göra så blir det bra. Vi har ju som sagt Ted och sen ska vår kamrat hjälpa oss lite däremellan.
 
Hoppas alla har det bra i vårslasket!!
 
Fina Shaman, han kan när han inte tjurar ;)
Vi laddar för Tedkurs i dagarna två.
 
När vi varit osams måste vi ju kramas och bli sams igen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback