Hoppning för hela slanten

Vi lever men det är med nöd och näppe. Vi har varit på hoppkurs för vår månadstränare två dagar och därefter ridit en träningstävling. Resultatet var blandat. Dag ett hoppade vi lågt och Shaman hoppade riktigt bra hela passet, banorna flöt på och vi galopperade och gjorde om vi skulle. Bra språng där. Dag två var vi endast två stycken i gruppen så det vart mycket hoppning. Vi hoppade fram på ett räcke. Vi hoppade och vi hoppade och hela tiden höjdes nivån och jag var lite tveksam att fortsätta men då fick fegisen en spark i ändan av ofegisen och vi körde. Jag fattar inte än i dag att jag bara satt där helt kall och väntade som jag uppenbarligen inte lyckas med på våran vanliga höjd. Galopp, lätt sits, sätta mig då jag vänder upp, hålla i tygeln och rama in med benen. Hopp sa Shaman och flög över med mig på ryggen. Gode nån vad hände, vilket tryck det var i gammel vallacken!! Jaha sa tränaren, hoppade ni? Ja sa jag, nej det såg jag inte sa han och flinade. En gång till nej sa jag det är en sån där sak man bara gör en gång. Men jag såg bara nått som fladdrade förbi sa han och flinade. Så jag tänkte få se nu om det här går att göra om lika bra runda två. Det gjorde det!!!! Helt otroligt, jisses vad hände. Sedan hoppade vi oxern, han höjde och samma sak där. Jag satt, galopperade, höll i tygeln och ramade om med benen. Liten halvhalt och hästen slog över till fyrsprång och flög över oxern på 110 cm. 120 cm passade jag på, jag styrde på men nej jag bangade men jag sa jag över på att styra på så kan vi hoppa nästa gång. Haha. Vi tog klivet upp på en meter. Han hoppade banan bra, jag kämpade med mina demoner och höll dom borta, Dock red jag fel väg på banan och efter 7-8 språng fick jag inte alls i hop det. Vi pausade och min kamrat hoppade emellan. Det var dumt, då slog osäkerheten mig som ett slag i magen. Allt raserades, jag tappade allt var bra ridning heter. FAN, fan och ännu mer fula ord!! Shaman försökte så gott han kunde men jag förstörde bara, vågade inte galoppera. Orkade inte hålla om med benen.  Han fick hoppa mycket och var totalt slut sen och även jag. Nåja vi började bra, det kan inte alltid vara bra eller?
 
Vi var med på träningstävlingen, men det vart inte jätte bra. Shaman var trött, jag var trött och hade både ont och träningsvärk. Kändes högt men kanske bara var för att jag var ur balans själv. Shaman hoppade bra språng men var trött och jag hittade inget mellanläge, ingen känsla. Allt var bra fel. Gick hyfsat fram till att några på banan stod och smackade på varje hinder. Vart så jävla irriterad. Har varit med om detta förut, vad ger det folk rätt att hålla på så? Behöver man hjälp så säger man förmodligen till. De har ingen aning vad jag och min tränare gör eller har kommit överens om.  Så klart menar folk väl men det kan bli så fel. De förstör så mycket som jag själv som ryttare försöker parera och planera. Vart jag ska göra vad, jag vet exakt när jag ska lägga på en smackning. För de flesta gör det inte så mycket kanske men för mig och min häst. Han lyssnar nämligen då jag smackar. Han vet att då ska han hoppa, jag kan släppa ben och tygel men han vet vad det innebär för då jag har mitt sjukben och inte har styrka där så måste jag använda rösten. När någon däremot på backen smackar exploderar han, på träning är han laddad så klart och flyger iväg som ett skott. På tävling är han extremt på tårna och laddad och när någon då smackar så kan nu ju tänka vad som händer. Jo han fullkomligt exploderar. Tur att han var så förbaskat trött igår så han inte gjorde så stor grej av det men det förstörde min mentala bit då jag vart irriterad och tappade all ridning eller den lilla skit ridning jag hade!!! Tänk på detta innan ni försöker vara snäll och ska hjälpa till det kan faktiskt bli totalt fel.
 
Både igår och idag har vi haft riktigt varmt här. Vårsol och varma vindar blåste igår dock lite kyligare idag men ändå varmt av solen. Shaman fick vara utan täcke i går och njöt i fulla drag. Idag fick han vara utan då jag och mamma var där och städade i hagen på dagen men sen fick han på sig ett tunnare täcke för att inte bli kall. Men lika glad för det v ar han. Vi tog en skrittur med några av de yngre tjejerna från ridskolan och det v ar riktigt härligt.
 
Hoppas alla har haft det riktigt bra under helgen!!
 
 
Räcke på 120 cm
 

Oxer på 110 cm, vi vågade inte högre
 

Vi myser i vårsolen!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback