Veckoträning

Denna vecka har vi fåt hjälp av vår vän JJ både med dressyrarbetet och markarbete i hoppningen. Dressyren fick matte mest trimning och jag fick hjälp med det jag verkligen behövde träna på. Shaman går där han går, har blivit trimmad av den gamla skolan dvs mina bägge tränare är upplärda av den gamla militären och är väldigt noga att hästen ska ha rätt form. Enligt dom ska hästen jobba bakifrån och fram. Hästen ska inte gå under lodplan och inte dras ihop som räkor. Shaman kommer aldrig kunna gå som en räka. Han är inte den typen av häst och skulle jag göra det skulle jag förmodligen få en spark i baken så jag flög långt in i nästa vecka. I hoppningen lade vi ner mycket tid på uppvärmningen. Vi jobbade dressyr med mycket halvhalter och igångsättningar. Shaman skulle lyssna och vara lyhörd. Vi fick jobba så vi svettades. JJ är hård men rättvis haha. Vi fick hoppa studs och tänka på galopp i svängen, rakrikta och halvhalt. Jisses, då jag glömde halvhalten fick vi inte lika bra språng och då hörde vi en sträng röst som ylade gör om!! Haha ojoj men vi fick till det. Shaman var pigg och glad och tyckte allt var roligt. Han hoppade så jag flög ur sadeln ett par gånger. Det var riktigt roligt. Vi avslutade på dryga metern utan problem. Nästa gång ska vi prova någon övning med oxrar för att se hur det går och om det blir problem. Shaman var riktigt trött både tisdag och onsdag efter passen och även jag.
 
Det känns bra nu, jag hoppas att det blir  bättre. Jag orkar inte ta mer konflikter med honom. Jag vet att det kommer att komma men jag tror JJ kan hjälpa oss igenom det. Hon är verkligen bra. Hon är bestämd och kan och verkar ha sinne för detaljer, precis vad jag behöver. Hon är lugn och förstår mina problem. Håller på att läsa mina mentala böcker om träning och tänkande. Hon stämmer så bra in på coach som då låter eleven själv fundera vad som vart fel. Sedan säger hon vad som hände och jag får då träna mer. En tränare säger direkt vad felet var och man får då ändra det. Fördelen med coachtänkandet är att jag får lära känna vad som hände, hur det kändes och hur det ska kännas då det blir rätt. Det kommer bli så roligt att lära mig mer och mer, känna och ändra och se resultat. Näste vecka kommer Ted och då är det kurs så då ska vi se om vi lärt oss nått av vad JJ lärt oss.
 
Solen skiner och det är riktigt vårväder, vi ska försöka ta oss ut under  helgen och vi har även stalljour.
 
Önskar alla en riktigt trevlig helg!!
 
 
Dressyrträning

Duktig pålle och matte också haha.
Bra övning, bra fröken och duktiga elever vart ett lyckat resultat.

Tjolahopp
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback