Genom glädje och sorg

Senaste dagarna har varit jobbiga, rent utsagt riktigt tunga. Beskedet om att grannen måste ta bort sin ponny vart väldigt tråkigt. Tyvärr har han varit sjuk en längre tid och vi visste alla att kanske utgången blir att han får lämna oss. Vi har haft ganska mycket att göra med honom och hans familj och det känns som både han och hans nära blivit en del av oss och vår vardag. Därför vart det extra jobbigt. Jag trodde inte att jag skulle bli så ledsen som jag blev. Det var tungt, Shaman har tröstat så gott han har kunnat. Det känns som han kan hantera en situation där jag blir mer arg än ledsen. Han blir lite nervös och går omkring och tittar på mig eller ställer sig och glor. Han smyger fram och lägger nosen i famnen och bara myser. Han försöker skoja till situationen genom olika spratt, igår tacklade han mig genom att putta till mig med ändan så jag åkte iväg som en raket. Han såg väldigt nöjd ut efteråt. Tur han har humor.
 
Vi tränar på nästan fullt ut nu, han är riktigt fin. Jag försöker ha en plan varje pass, mycket skrittarbete. jogga igång honom innan han börjar jobba. Balanserad i galoppen och även jobba där innan jag sätter mig ner och vi jobbar ihop oss. Han behöver lite tid innan han blir varm men han är värd att vänta på. Han är helt gudomlig, luftigt steg och det känns som han svävar fram. Det gjorde verkligen skillnad efter kiropraktiken.
 
Vi har provat hoppa små hinder och Shaman är så glad och positiv. Han är pigg och stark. Jag försöker verkligen att inte vara och pilla i tygeln och rama in honom med benen. Detta tog jag med mig idag då vi testade hoppade för första gången efter skadan. Jag var lite orolig att det skulle bli som tidigare. Lite gruvsamt men Shaman var i sitt esse och gjorde allt och lite till. Han tvekade inte ens en gång. Han hoppade allt med glädje. Jag höll händerna stilla men ändå kontakt med tygeln. Höll om med benen och han hoppade allt, det var jobbigt då vi höjde men jag tänkte jag gör som jag tänkt och ser om det är så han vill ha det. Det verkade vara det, han accelererade när han behövde så i stället för att ta tillbaka fick han bara vara. Det gäller att våga sitta kvar där och inte göra nått och bara vänta ut honom. Han verkar helnöjd, så bara träna vidare nu på detta. Jag kommer bara hoppa det jag vågar behålla den här ridningen på, höjer vi och jag inte vågar då får vi helt enkelt pausa :)
 
Klappade och borstade och gav karameller som han verkligen förtjänade efter idag. Han är helt fantastisk. Det känns som ett lyckorus, men jag vågar ändå inte slappna av för att jag vet hur det har blivit. Allt har raserats bara på en kort stund men nu har han kanske inte ont eller har några låsningar. Han hoppade bra språng från första till sista språnget idag vilket är roligt. Runda fina, inte kröp nära.
 
Jag lever i nuet och kommer iaf att vara glad i dag och somna med ett leende på läpparna :)
 
Kram!!!
 
Pigg och glad idag och inget pipande eller yahooo så matte flög ;)
Hoppas på att få motivationen tillbaka snart :)
Nöjd kille efter dagens pass ;)
Bustrollet som var riktigt nöjd idag. Nu gäller det bara att behålla det här och kämpa vidare:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback