Ändrat tänkande och myshelg

Ibland måste man ransaka sig själv, inte bara skylla på hästen. Så klart tror jag att jag bidrar till vår dåliga spiral i hoppningen men samtidigt tycker jag han ska vara lite mer förlåtande. Jag vet att jag sitter mycket och plockar med tygeln och absolut för sent så jag stör Shaman. Förmodligen den största orsaken att han stannar. Skärpning hos ryttaren. I helgen har vi övat på att bara inte göra nått. På lördagen red vi dressyr inne då det ösregnade hela dagen. Jag lade ut en liten bock för att träna min sits och min hand. Shaman fick träna på att lyfta på benen helt enkelt. Tränade sitsen och fick rida mer med benen och bara hålla stöd i tygeln. Inte vara och plocka och hålla på med händerna. Det gick faktiskt riktigt bra. Det jag märkte var att jag fick jobba mer med skänkeln och driva på. Vara mer tydlig. Små snabba förhållningar som dressyrfröken sagt fungerade riktigt bra. Då Shaman vart ostadig i formen gjorde vi avbrott och hittade formen och sedan upp i trav och galopp som vi gjorde tidigare i veckan.
Vi testade även detta på markarbetet och det fungerade riktigt bra. Vi gjorde Teds övning, jag har som fastnat för den. En låg bom och ca 21meter och bom.  Han får först gå på en stor volt och sedan vända rakt på medellinjen och gå över bommarna för att lyfta benen och komma loss i ryggen. På volten gör vi skolor eller andra flyttaövningar. Han får slappna av och jag får jobba med mig själv och min ridning.  Känns som jag börjar känna Shamans rörelsemönster och är mer lyhörd för hur han reagerar. Han blir spänd och stressad om han gör fel. Ibland missar han då jag är otydlig och spänner till. Då får vi bara göra om och ta det igen. Jag försöker nu förbereda honom och göra honom uppmärksam. Då vi gör en övning som den över bommen hittar vi först galoppen och balans och takt. Tygellängd och handens placering och stöd av skänkeln. Vi gör då detta på en större volt för att sedan göra övningen. Det jag märkt då jag vänder ur sväng mot hindret är att jag släpper tygeln och kanske även benen. Nu igår provade jag sitta till, trycka till i svängen och hålla kvar tygeln. Han var kvar, han var där och allt kändes så bra. Han vände på hinder och hoppade som en katt. Det här kommer vi träna på mer. Det behövdes kanske att häst och ryttare fick sig en uppläxning av vår skötare E. Ibland måste man fundera vad som inte fungerar och vad som kan förbättras. Vi ska fortsätta öva på detta nu och se vart det leder. Men jag måste verkligen tänka om och tänka till. Vara lyhörd för Shaman och hur han reagerar för dom olika uppgifterna för att själv känna vad jag ska göra och inte göra. Vara tydlig och ge lätta men tydliga signaler vad vi ska göra.
 
Helgen har det regnat och ruskat, vi har tagit in Shaman vid lunch och pysslat lite extra med honom. Han är så go och glad när vi kommer. Han ska pussas och lägga mulen i famnen. Mysa ner nosen i nacken och står och bara blåser i nacken. Han verkar också påverkas av all turbulens runt oss just nu. Men vi är glad att ha honom i vår familj.
 
Hoppas alla har en bra start på veckan :)
 
Vi ska ta oss tillbaka även om det kommer ta tid.
Dressyrprinsen
Höst igen, vi hoppas på fina dagar.
Kanske vi kan börja tävla igen lite smått.
Finaste snusen myser i höstsolen :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback