Gårdshoppning och uteritt

Veckan som var har vi tagit det ganska lugnt. Vi har haft en rida ut vecka så Shaman skulle få återhämta sig efter alla kurser och träningar. Jag behövde också lite avbrott från vardagen då vi haft begravning för min pappa som lämnat oss. Shaman har därför varit med vår duktiga medryttare.
 
Ridskolan slängde in ett hastigt anslag om gårdshoppning på lördagen så vi tänkte att vi kör lite lätta klasser. Tanken var att Shaman skulle få en lektävling och få känna att hoppningen skulle kännas lätt och rolig. Även jag behövde det efter sommarens motgångar. Min tillridningsponny Wiggo fick också vara med på en runda. Han var riktigt fin och pigg och glad. Han har hoppat glatt men jag har känt att jag inte vetat var och när han ska hoppa av så ibland har jag flugit all världens väg. Men nu hoppade han riktigt fina språng och fick en felfri runda. Shaman fick prova ha fast martingal och det var en hit, han var välbalansserad, hade bakbenen under sig hela tiden och var glad och lycklig där han hoppade runt. Han fick riktigt fina språng i båda klasserna. Han var felfri och vann båda klasserna. Jag hoppas verkligen det var det här som löste problemet, att jag fick in bakbenen under honom. Så klart är det svårare på utebanor som är stora och det är långa galoppsträckor. Där orkar jag inte hålla ihop honom och han orkar inte själv riktigt och därför kom problemet så tydligt. Sen verkar det så klart svårt för honom med högre höjder då han blir otrygg och gör som han gör. Men vi ska öva och jag försöker verkligen få honom att lita på mig och hitta övningar som gör honom trygg i sin situation. Så vi får se hur det går. Ted kommer om ca tre veckor och då ska vi se om det blivit någon förändring.
 
Veckan blir lite blandat, vi har inga planer och tänker ta det lite lugnt en tid tills allt lagt sig. Jag tror vi båda behöver det. Idag är han med mamma och myser i höstsolen.
 
Hoppas alla får en trevlig vecka!!
 
 
 Shaman 80 cm.
 
 
Wiggo 60 cm. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback