Bakslag och framsteg

Shaman fick lite kompledigt förra veckan efter hoppkursen. Jag tyckte både han och jag behövde få bara några dagar att återhämta oss. Han fick promenera och joggas lite lagomt. Fredag provade vi oss på dressyren igen, det gick bra med gramanen men då jag plockade bort den började han tjafsa. Han ålade sig och tryckte ut hela vänster sidan. Han var sur och jag vart irriterad. Jag kunde inte sitta ner utan att han började vika in huvudet och tramsa. Fick råd av vår vän SM-ryttaren att bara rida framåt och hålla honom i princip rakställd. Det blev lite bättre. Jag fick verkligen kämpa med honom men det vart inte så mycket bättre så vi avslutade. Jag valde att lägga ner då jag bara vart mer och mer irriterad och då är det ingen ide. 
 
Lördagen tänkte jag markarbeta honom och hoppa en serie. Han hade redan tjuvstartat med grannen. De hade satt ner en planka och hade hopptävling hela förmiddagen så han var ju helt knäckt då jag skulle rida på kvällen. Suck. Ligister!! Nåja han fick ändå gå ett lättare pass. Jag provade ett nytt bett jag velat prova länge. Jag hade en läderrem under hakan för att det ska hållas på plats och samtidigt ha lite bättre effekt. Tyckte inte det vart så mycket bättre. Han vart lång och kändes inte så där ihop som han brukar. Han hoppade ändå bra men jag hade galoppbommar och studs som hjälp så egentligen kändes det inte så mycket. Tänkte att jag ska testa med kedja istället på söndagen. Han gick bra iaf i dressyren på det. Han kunde slappna av i nacken tyckte jag och höja ryggen. Vi får gå tillbaka lite och jobba med det grundläggande ett tag innan vi kan ta nästa steg framåt helt enkelt. Klart det blir förändring då vi plockar bort gramanen. Så vi tar lite i taget igen ;)
 
Söndagen testade jag bettet med kedjan, det var faktiskt bättre effekt. Han hade trycket i bakbenen trots att jag tog en förhållning. Jag kunde ta små förhållning, små rörelser och han var kvar på plats och jobbade riktigt bra. Han jobbade ärligt. Jag fokuserade på att hålla honom nästintill rak på volten och så fort han försökte vända in huvudet så rätade jag ut honom på yttertygeln och drev honom med innerskänkeln och flyttade honom. Det fungerade. Han fick mycket beröm då han gjorde rätt. Vi jobbade med alla gångarter och jag kände verkligen skillnad. Han höjde ryggen och sänkte nacken. Helt fantastiskt. Han gick så där fantastiskt som då jag red dressyr för min förra tränare L. Shaman var riktigt fin, det var så himla roligt att rida. Vi hade inte gramanen och han var så nöjd. Provade hoppa några språng med nya bettet och jag tyckte han behöll galoppen hela vägen, han kortade sig. Jag kunde ta små förhållningar och han lyssnade och han behöll ändå drivet och trycket i bakdelen. På de andra betten blir han lite mer att han böjer bara in huvudet eller så får jag ta så mycket i honom och det stör honom. Detta var han inte alls besvärad av utan tyckte det var okej att jag var där och justerade lite. Fantastiskt bett. Detta ska användas mer och Shaman trivdes riktigt bra med det :)
 
Nu måste jag börja utmana mig själv och lämna trygghetszonen. Klara färdiga...gååå!!
 
Vi ska se om det blir en dressyrtävling snart. Vi måste bara få ordning på oss :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback