Dressyrtokar och frysifötter

Hujja nu har temperaturen börjat krypa under minusstrecket. I går var det -3 och i morse hela -7 då jag åkte ut för att servera Shaman och hans vänner frukost. Allt blir så besvärligt nu och man måste bära ut vatten och kånka dunkar. Stressen kommer så klart krypande då gräset är fruset och även vattnet. Han måste ha vatten ute för magen. Jag vet vad som väntar, hela tiden vakta honom och se minsta tecken på magbesvär. Han får nu extra magmedicin nu som han ska ha då det är denna mellanperiod. Samma till våren sa doktorn då vi var där i våras.
 
Igår red vi dressyr för hela slanten, vi kämpade med skänkelvikning och sitsträning och avslutade att rida igenom ett av de lättare dressyrprogrammen. Vi fick hjälp av en av de yngre ryttarna som tävlar SM i dressyr så det var riktigt roligt. Shaman fick till en början gå med gramanen och sedan tog vi bort den. Han tramsade i vanlig ordning men jag red framåt och vägrade ge med mig så till sist gav han med sig och jobbade fint. Han är riktigt bekväm den där grabben ibland. Vi gjorde lite galoppombyten och nu fick vi även till det mot höger. Vi höll dock på att åka rakt in i väggen då jag galoppjobbade honom på volt och han mitt i allt fick för sig att byta galopp hela tiden och sprang rakt fram i stället för att svänga åt nått håll. Men han var riktigt fin då jag fick till min egen ridning och sits.
 
Idag tänkte jag se om jag kan lägga in lite markarbete och öva det vi fick i läxa från kursen i helgen som var. Måste öva lite mer tryck och tempo i galoppen, våga sitta kvar och lita på honom. Inte trycka på framåt då han ska samla sig. Känns som listan är lång att öva på ;)
 
Snuttisen som fick kämpa dressyr igår :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback