Besöksrekord, äppelfest och helgfirare

Kul med besök, tänk att så många hittat hit fast det kanske var för att jag lade ut en länk på min facebooksida. Tanken med bloggen är egentligen bara för att jag själv ska skriva ner vad vi gjort och vad som händer och hur vi utvecklas nu då det är ganska turbulent. Det går ju upp och ner så klart. Men det är bra att titta tillbaka på hur jag tänkte och vad jag gjorde åt problemen. Sen att det finns dom som läser är ju roligt så klart.
 
I helgen var jag och mamma och fixade i hagen och gjorde höstfint åt Shaman, sedan åkte vi förbi en god vän som har äppelträd och hon skickade med en säck till Shaman och hans vänner. Så det var riktigt söndagsfrossande igår hos oss. Det var riktigt fina äpplen som både jag och shaman glatt snaskade i oss. Vi har egentligen inte gjort så mycket i helgen, hunnit med lite dressyr i ridhuset och hoppning. Dressyren gick väl okej, han var lite stel till en början. Fick igenom honom i skritten och traven. Galoppen också men vänstersidan var lite stel och jag fick inte till det riktigt. Valde att avbryta då det vart mycket folk och en del red lite här och var, kors och tvärs och jag hade svårt att veta vart vi skulle hålla oss. Så jag får försöka ta i tu med den där vänstersidan idag i stället. Kände att Shaman även började bli lite trött och började tjafsa och slå mig ur position så jag hade svårt att få till det och kände att jag vart irriterad. Så lika bra att avbryta. Så jag tar med gramanen i kväll och då får han gå i den ett tag.
Hoppningen gick riktigt bra  också. Han fick ha martingalen och det fungerade super. Han är modigare nu och vågade faktiskt hoppa av en lite längre bit innan hindret trots att det var långt. Han kom lite kort på en linje och då blev det sista galoppsprånget långt. I vanliga fall lägger han till ett extra eller stannar då han inte vågar hoppa av. Nu tog han i och körde på. Han var så glad och positiv. Enda gången han stannade var på ett räcke ut på linje då han kom lite i mellanläge mellan långt och kort. Skulle han hoppa av eller inte, han velade. Han stannade så väldigt försiktigt och var verkligen så där att ska jag, eller nää eller jo eller jag törs inte. Klappade om honom och gjorde ingen grej av det. Vi tog det igen och jag hjälpte honom och då körde han fullt ut. Han är så duktig. Tänk vad lite som kan förändra till det positiva. Vi har kurs till veckan så det ska faktiskt bli intressant och se hur han gör då, om han vågar lite till. Vi ska ta tag i oxrarna också och se om han tycker dom fortfarande är läskiga. Men räcket tog han på metern så det känns bra. Sen är jag noga med att inte höja mer än vad jag själv känner mig säker på så jag kan hjälpa honom. Jag vill inte pressa oss för mycket nu då vi börjat med den här nya ridningen. Sen säger jag än en gång, mina stigbyglar. Det är svaret på allt haha!!
Hoppade även unghästen som var pigg och glad, han tar dock ut sig och hoppar lite upp och ner och fram och bak så han orkar inte allt för många språng. Men han har iaf bättre kondis nu och är riktigt trevlig att rida.
 
Tänkte att båda hästarna ska få vara med på kursen till veckan. Shaman får gå båda dagarna och Wiggo får gå bara en dag tänkte jag. Känns faktiskt roligt och spännande. Det har ju faktiskt hänt ganska mycket på bara en månad med båda hästarna.
 
¨Väntar på snask :)
Fest hos snoddas :)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback