Solsken, sömtutor och överaskning

Igår hade jag ledig dag och det var riktigt fint väder. Solen lyste och det var varmt i luften. Jag tänkte redan på onsdag att jag skulle markarbeta med shaman och hade hittat lämplig övning. Tänkte åka ut på dagen och göra bort stallet men då låg han och sov totalt utslagen mitt på gräsmattan. Han vägrade kliva upp. Inte ens då jag började stöka med vattenbaljan och hålla på i hagen klev han upp. Då vände han på sig och somnade om i stället. Jag hade ju tänkt att vi skulle göra bort ridningen på dagen. Så här är det ofta när jag tänkt att vi ska göra nått. Då sover han och kliver inte upp innan han sovit färdigt. Detta har gjort att vi fått flytta tider för träningar, jag har fått stressa ihjäl mig för att hinna i tid till kurser. Han är verkligen egen och har sin egen stil och sina rutiner. Jag gjorde klart sysslorna och åkte och gjorde lite andra ärenden. Då jag kom tillbaka hade han stigit upp.
 
Släpade fram hinder och gjorde en serie med en ett lågt inhopp, ca 6 m. Sedan ett räcke fram till oxer. Ca 6,5 meter. Jag red en sväng på slingan så han inte behöver gå full tid på banan då underlaget är lite tungt ännu. Han fick ha gramanen då vi började hoppa för att jag skulle få hjälp att hålla in bakbenen på honom och han får då hjälp att hoppa bättre. Det fungerade. Det blev bättre tryck i galoppen och han hoppar igenom hela kroppen. Han hoppade riktigt bra, jag behövde bara räta upp mig och finnas där för honom. Han skötte allt själv. Även då han kom lite dåligt in på första språnget så redde han ut situationen själv. Är noga med att verkligen berömma honom och prata med honom för att ge honom ökat självförtroende. Men det känns som det blev bättre med gramanen och martingal. Så jag tänkte växla mellan så han får ha lite variation. Jag hoppas verkligen detta går att lösa. Jag har verkligen kämpat så länge men det är egentligen först sista året jag förstått hur illa det är. Min duktiga tränare hjälper mig så klart men även han är lur på att det hänt något innan han kom till oss med tanke på hur han gör.
Så klart vill jag inte sälja men samtidigt så orkar jag inte kämpa hur länge som helst. Känns så himla trist jag vill så klart inte men samtidigt så är det tid och mycket pengar varje månad. Känns trist då folk inte förstår detta. Tror att man bara gör det som är lättast för stunden. Känns så trist och jag blir så irriterad och besviken på dom som inte förstår situationen. Som en av mina bästa vänner sa, det är inte deras uppgift att känna efter åt dig! Du har funderat länge på det så att du berättar är ju ett steg i bearbetningen.  Finns det inget stöd för det så visar det bara vart de står att då man väl delar med sig av beslutet har man själv bearbetat det en tid. Hon är så klok ibland. Känns som att det är ett av det värsta beslutet jag måste ta så klart och inte gör jag nått förhastat. Så klart kommer jag ångra mig varje dag. Men samtidigt så om det inte fungerar det jag vill göra så kan jag inte ha honom kvar. Men kanske det löser sig, då jag nu börjat prova olika saker så vi får se.
 
I helgen ska Shaman vara med mormor och med sin skötare då jag jobbar hela helgen men måndag är jag ledig igen så då ska vi testa en till bra hoppövning och se hur det går för honom, vi ska även försöka rida igenom L:C programmet. Idag rider vi nog bara ut i skogen och myser och har lite tidig helg :)
 
 
Slöast i världen ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
Mannens om lärt mig allt vad bra ridning är. Min förebild och min tränare :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback