Dressyrpsykos och byten

Senaste veckan har vi trimmat som galningar eller egentligen inte ;) Vi har försökt få lite ordning på oss då vi tänkte vara med på ridskolans gårdstävling i dressyr för att stämma av vart vi ligger. Shaman har varit gode glad, legat på gasen och jag har fått säga att viiii inte sak gaaasa. Han bara va? Gasa? Herre jisses alltså men han har änd åvarit fin. Han börjar komma upp mer i formen men ibland orkar han inte riktigt och dyker. Det är så klart mer styrka som behövs. Men vi börjar få till alla delar och kunna lägga i hop dom för att hitta ett flyt och stabilitet. Han har ändå varit fin och jag tycker att jag börjar bli stadigare i min sits. Jag justerade lite detaljer på fredagen vilket gjorde stor skillnad. Jag bytte nämligen stigbyglarna och tog mina hoppstigbyglar som har bredare platta för foten och räfflad för bättre grepp. Jag gled inte runt utan kunde hålla fötterna stadigt om honom och det gjorde verkligen mycket. 
Lördagens tävling gick ändå bra. Jag valde att rida fram ute och sedan bara gå in i ridhuset en kort stund och galoppera igenom honom och stämma av det sista. Han var så kalrt skitpigg på banan och då domaren gav klartecken för start exploderade han. Är vi förvånade?? Suck. Han var lite stökig i halten och skulle inte stå stilla och i mellantraven ville han slå in i galopp för att han var så laddad. Han behöver verkligen lära sig att dämpa sig. Han gjorde allt annat bra, öppnorna fick jag inte riktigt runt honom i och han ville på att ställa sig lite i ena öppnan så det höll på att gå över i skänkelvikning. Vi red också programmet med hjälp från Jenny som är domare. Hon tyckte verkligen att han hade blivit fin och stadig. Lite mer upp i fromen men det är styrka. Sedan fick jag lite småtips som jag kunde tänka på under rittens gång. Han gjorde bytena, det ni. Han gjorde äntligen bytena. Jag var jätte noga att verkligen hålla honom och han fick inte dra iväg. Noga med min engen stadighet och det fungerade. Så himla roligt att äntligen vara på väg åt rätt håll. Tyvärr vart ju tävlingarna nästa helg inställad då det är en förkyld häst på ridskolan men nåja vi tar nya tag och stärker oss ännu lite till :) Vi behöver bara få till ännu lite till men snart :) Hon sa att då han vart lite mer framåt och dyker så lätta av i tygeln och rid med benen och sitsen. Lite tvärt om men troligen blir han lite för sur då han känner att jag håller fast honom och han då dyker som försvar och orkar inte hålla uppe sig. Det låter som helt tvärt om men det fungerade ändå bra tyckte jag. Så lätt som möjligt i handen så jag måste bara öva på att det ska vara så. 
Duktiga Shaman!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback