Ett stycke dynamit

Gårdagen var tänkt till uteritt men det var ganska kallt och som tur var skrev de ut att ridskolans ridhus var ledigt så jag ändrde planerna och hoppade på stackas Shaman och sadlade och släpade med honom till ridhuset. Tänkte att det skulle vara fullt där men nej vi var bara tre som red så det var perfekt. Han var riktigt fin från start men jag tror att han inte riktigt orkade hela passet och svarade med att bli som ett stycke dynamit. Han vart så där laddad och hade svårt att koncentrera sig. Hoppade runt som ett popcorn och jag fick bråka lite på honom för att ändå skärpa sig. Han fick många skrittpauser men det var som att han vart så där ivrig och ville bara springa och leka. Men han var nöjd sedan. Det blir lite svårt för mig att hålla sitsen bra då han blir så där trippig och kort i steget men jag försökte ändå få honom att jobba på. Vi jobbade mycket lösgörande och stärkande, skänkelvikningar för att stretcha ut ryggen. Man får passa honom lite i öppnorna så han inte ställer sig på tvären och slutar spåra. Jag valde att ha honom på vanligt bett för att inte tappa kandareffekten. Jag måste försöka stärka honom och mig själv och växla bett. Jag behöver hitta min bålstabilitet igen på vanligt bett för att han inte ska vingla runt då han ska parera upp mig känner jag. Men han är ändå fin, han börjar stärka sig ännu mer och det märkte jag igår. Vi testade två byten åt vardera håll och han gjorde dem klockrent. Han for i väg lite just efter själva bytet men skitsamma han byter i alla fall. Var noga med att hålla i honom just innan bytet för att hålla kvar honom på plats. Det kanske börjar komma mer och mer nu att vi får till det efter helgens kurs. Ska bli spännande att rida för Kristian och se om han säger samma på söndag :)
 
(null)

(null)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback