Dressyrkurs och ny motivation

Helgen gick till att hänga med båda hästarna då Druttens husse var på resande fot. Dante fick gå i skogen både lördag och söndag. Det var så fantastiskt väder så det fanns inga anledningar att rida inne. Shaman fick vara ute lite längre på eftermiddagen och jag kunde städa upp i hagen och ta upp lite gammalt hö och bajs. Han skulle gå kurs så där fick vi snällt gå in i ridhuset men vi var i ridskolans ridhus med lite bättre underlag. Jag har varit så omotiverad så länge att göra något men hon var så engagerad och Shaman var så himla fin. Han gjorde allt så bra även bytena. Det falerade lite på vänster till höger där han är svag i höger bak men det var så komiskt för det var ju jag som gav fel signaler och han förstod inte. Inte vi heller och vi tänkte men han kommer ju så bra och varför byter han inte och hmm vad gör vi för fel. Sedan såg hon att nej men Sara du missar ju vänsterskänkeln hahaha. Sedan gjorde han bytet klockrent. Haha så det kan gå. Jag behöver bli bättre att vara tydlig med Shaman då han gärna vill dra i väg just då vi ska göra bytet. Där måste jag vara supersnabb att sitta tillbaka, lägga om benen och ge hjälperna. Jag behöver också korta bridongtygeln men inte stången för att han inte ska falla i sär bak. Så fort jag har lite för lång tygel släpper han bakkärran och kan inte byta. Det vart så himla tydligt när jag väl kortade tygeln, han satte sig ännu mer bak och kom upp med fronten som att han bliv lite studsig fram och då bytte han. Hon sa att det är så jag måste göra för att stärka ännu mer och ha honom kvar på plats. Vi sa att man kan göra några sekvenser när vi är i det bättre ridhuset så han får fäste och bara en eller två gånger i veckan då det är väldigt tungt för honom just nu. Inte varje pass. Han vart så himla taggad på slutet så det var svårt att få honom att vila på steget. Han blir gärna lite sprättig och kort i steget. Men han var som i höstas. Hon sa veterinären att det beror på att han nu måste lägga så mycket mer tyngd bakåt och går det för länge orkar han inte hålla det och börjar avlasta framåt och blir då framtung och bakom lod. Så då får hon ge honom kiropraktik och massage och han får ju även sjukgymnastik av vår equiterapeut regelbundet. Allt för att stärka högerröven på honom. 
Vi har också anmält oss till årets första strt i dressyr hemma. En MsvB klass. Det blir bra att stämma av och då hinner vi rida för Kp en gång till. 
Söndagen gick till att rida ut med båda killarna och min goda vän från jobbet följde med. Så himla härligt och så skönt att det är ljust ute längre. Nu var klockan nästan fyra och det höll sig ljust :) Vi mötte en del rådjur på vägen och de stod så nära och tittade på oss. Så söta. 
 
Ny vecka och nya möjligheter. I kväll ska jag försöka lyssna på min gamla lärares seminarium om mental träning. Alltid lika bra, kan lyssna på henne om och om igen. Så klok och duktig. Hon har verkligen varit super för mig i min utbildning till mental coach.
 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback