Vad hände sedan då?

Vi har just börjat vakna till liv efter julledigheten. Vi har bara gjort det vi har tyckt  har varit roligt eller i alla fall för Shaman. Han har fått hoppa lite och rida ute i det härliga vädret. Julaftonen var så himla mysig med uteritt och fantastiskt väder. Sol och ljust mitt på dagen. Jag satte marschaller vid hans hage för extra stämning. Det var verkligen så mysigt. 
 
Under mellandagarna hoppade vi i ridskolans ridhus som har lite bättre underlag. Shaman var riktigt fin, ibland har han stannat och inte riktigt vågat hoppa av. Det är som att han bjuder på hinder men sedan vågar han inte gå av. Jag tror att han ska hoppa och lättar vilket gör att han då känner sig övergiven och inte vågar hoppa. Vi har kurs för Cornelia R och jag ska höra med henne hur jag ska göra och tänka när det blir så här. 
 
Jag har ridit lite på Dante, drutten som är min goda vänns häst och har även börjat hoppa honom lite mer och det hjälper mig att våga mer då Drutten är så pass säker att jag blir då säker och kan ta med det till Shaman. Drutten brukar även få hänga med på dressyrkurser med mig :) 
 
Träningen för Cornelia var så himla bra, fördelen är ju att jag har tränat för en av hennes elever länge och jag har då fått in hennes tänk i ridningen vilket har passat bra för Shaman och det har hjälpt oss vidare. Han var så fin, positiv båda dagarna kursen igenom. Enda gången han stannade var då det kom just ett sådant läge som hemma. Så hon sa att han ger sig lite i väg, gör lite eget och vågar inte hoppa då han inte får stöd från mig. Så vi fick forma lite mot inner och runt inner skänkel men ändå hålla stöd på ytter tygel så inte bogen flyter ut. Lite försiktig gas i kurvan för att stötta galoppen och ur svängen rakrikta och sedan sitta upp och hålla stöd och stötta galoppen. Det funkade perfekt. Han hoppade så fint och glatt efter det. Dagen efter hoppade vi bana som också fungerade bra. Han stannade en gång för att matteklanten red framåt. Hon sa då att när jag inte ser distansen ska jag tänkta att han ska ta ett galoppsprång till för att han kommer aldrig att kunna hoppa av för stort, han räcker inte fram så efter det satt allt. Han hoppade en låg kombination utan att ens tveka. Hon sa att så länge han har galoppen med sig då hoppar han. Så det ska bli roligt att träna vidare hemma sedan :) 
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback